Populära inlägg

fredag 14 januari 2011

Interaktiva tavlor

Denna uppgift känns mycket passande för mig då jag vet att skolan jag arbetar på är på väg att köpa in smartboards. Jag valde därför att läsa mer om och fördjupa mig kring just smartboards.

Smartboards verkar vara ett system som inte är alltför ovanligt bland de skolor som använder interaktiva tavlor. Det känns bra då utbytet av lektioner och utvecklingen av material säkert lär gå framåt. Flera läromedelsföretag har utvecklat särskilda produkter för just smartboard vilket också känns positivt. Smartklubben verkar även det vara ett bra initiativ.

Fördelar:- gör om, om, om och igen. Perfekt sätt att träna på.
- spara det du gjort hittills, ta fram igen, skriv ut, ta med hem, titta en gång till. Bra och enkelt att kunna repetera, både för eleven, läraren och föräldern. Många föräldrar vill och behöver ha koll på vad som sker i klassrummet för att lättare kunna hjälpa sina barn hemma. Även positivt för barn med annat modersmål och de som behöver specialpedagogiskt stöd. Ibland säger en bild mer än tusen ord.
- I och med kopplingen till Internet har man alltid de senaste kartorna och informationen tillgänglig och behöver inte förklara för eleverna vad DDR är och varför inte vitryssland syns på kartan.
-verkar vara ett bra sätt att ha genomgångar i matematik. Vinklar, temperatur, klocka etc. Kan annars vara svårt att gå igenom så alla ser. Här kan man ju förstora och förminska och göra en gång till. Eleverna kan även fortsätta att träna själva på tavlan.
- elevaktivitet. Vill man så kan eleverna engageras och bli mer aktiva i arbetet med tavlan istället för att vara passiva bisittare vid den traditionella tavlan.

Nackdelar:
- Läraren behöver fortbildning både om själva tavlan men även om Internet, IKT och digitala medier. Om inte läraren har kunskap om möjligheterna och hur tavlan ska användas blir den bara en onödigt dyr skrivtavla
- Filformaten. En nackdel är om inte filformaten som används i smartboard kan läsas i en vanlig PC. En annan nackdel är tvärtom om vanliga filformat inte kan läsas i smartboarden. Detta kan man i och för sig gå runt om det enbart är visa man vill göra, men det blir svårare att använda annat material i just smartboardens program.

torsdag 13 januari 2011

Symbaloo -Tjoho!

Jag blev rätt tagen av Symbaloo. Symbaloo har skapat det som många med mig efterlyser, ett nätverk av och för och med lärare världen runt. Häftiga grejer det här! Detta är ett verktyg som jag kommer att fortsätta undersöka och använda ett tag framöver. Förhoppningsvis ger det mig lite av det som jag ännu saknar vad gäller just nätverkande med kollegor, utbyte av idéer samt möjligheter att slippa uppfinna hjulet gång på gång. Undrar om det är många i Sverige som använder det? Det finns ju inte på svenska än, kanske vågar lärarna sig inte ut i den engelskspråkiga världen?

Redigering i Bilda

Det finns en hel del att både skapa och delta i. Först klickade jag runt och läste vad andra gjort, skrev ett par kommentarer och kopierade ner tankar och idéer för eget bruk. Det hela kändes enkelt. Jag gillar idén med projektgrupper. Mycket praktiskt och användbart. Jag skapade ett diskusisonsforum med en fråga som jag tycker är viktig och rör lärplattformar. Det är lite tidigt än att se vad jag får för resultat av diskussionsforumet, men den kommer kanske framöver.

Lärplattformar

Olika lärplattformar verkar vara lite ”inne” och på tapeten. I kommunen där jag arbetar så pratas det mycket om att vi måste ha en plattform. Tyvärr verkar många inte riktigt förstå vad det är som behövs och vad vi ska använda den till, men att vi ska ha den är alla överens om. Eftersom informationen till oss vanliga anställda och framförallt bristen på information ifrån blivande användare är mycket begränsad och endast projektgruppen som säkerligen består av vanliga tjänstemän (som vanligt) så blir jag inte förvånad om plattformen som tillslut kommer på plats är katastrof eller i alla fall bristfällig för användarna, men dyr för kommunen.
För mig känns det viktigt att plattformen är användarvänlig och att den innehåller de funktioner som användaren behöver. Den ska även innehålla möjligheter till ombyggnad och utbyggnad om det visar sig önskvärt. Om den inte är användarvänlig så klarar jag mig bättre utan känns det som. Vid ett tillfälle för ett par år sedan hade vi en plattform på min dåvarande arbetsplats som verkligen var fel för det vi behövde den till så ingen använde den förutom till de uppgifter som chefen beordrade oss till. Vid dessa tillfällen innebar det dubbelarbete eftersom jobbet redan var gjort på annat sätt, men nu var tvunget att göras igen. Såg dock ganska bra ut för galleriet, chefen fick fina kommentarer av hennes chefer och vi betalade en massa pengar…
För mig som lärare (för yngre barn) skulle jag nog vilja ha med följande funktioner:
- Mail
- Annan kommunikationsmöjlighet med eleverna, för inlämning och utdelning av arbeten/uppgifter/info
- Portfoliomapp för elevernas arbeten
- Plats för och sökmotor för allehanda dokument, både mallar, arbetsplaner men även faktiska kursplaner och ”lagtexter”
- Plats för och sökmotor för planering av lektioner, tips och material att dela med sig av mellan kollegor
- Bra och enkel koppling till IUP och den ”dagliga utvärderingen”. Denna ska även kunna användas till skriftliga omdömen och för alla inblandade lärare. Möjlighet att stänga och öppna för att föräldrarna ska kunna få tillgång till den färdiga informationen, men inte till arbetsmaterialet.
- Möjlighet att kopiera och spara information på flera olika ställen
- Möjlighet att koppla på nya tjänster/program som för tillfället känns aktuellt i arbetet. Tex om vi använder oss av ett externt digitalt matteprogram

måndag 20 december 2010

PIM

Har funderat på vad det är jag studerar och varför. Pratade med en skolchef som sa "jaha, men det är ju som PIM". Hennes uttryck gjorde mig ganska förvånad. Vad då som PIM. Hur kan denna kurs vara som PIM? Enligt mig är PIM busenkelt och innehåller riktigt grundläggande saker som man själv bör behärska för att klara sitt jobb. Det som jag har sett om PIM är inte alls fokuserat på att tillämpa kunskaperna med eleverna, i vardagen, på jobbet.

Var jag så usel på att förklara eller har hon inte förstått PIM än? Någon som läst både denna kurs och PIM?

tisdag 14 december 2010

Har podcastat

Nu har jag gjort min första podcast  och även lagt upp den på övningssidan. Även detta var ganska enkelt att göra. Jag använda Audacity och det fungerade bra trots att det var beta-versionen. Det enda krångliga var att Stefans instruktioner inte var gjorda i samma version som jag använde, så en del funktioner fick jag verkligen leta efter… Då audacity är enkelt och egentligen bara kräver fantasi och lite tålamod så tror jag att man absolut kan använda det med eleverna i skolan. Varför inte göra podcast istället för vanliga redovisningar?

torsdag 9 december 2010

Nu twittrar jag

Twitter är lite som facebook. En sida där du kan skriva intressant och helt ointressant information om vad du gör just nu. ”Sitter vid datorn och kollar mailen” ”Funderar på om jag ska ha den svarta eller röda tröjan på mig” osv Det är intressant att människan har ett sådant behov av att visa och berätta om sig. Eller är det rent av andra människor som har ett behov att få veta allt. Nyfiken i en strut…

Twitter eller andra nätverk kan man definitivt använda i undervisningen och det tycker jag att videon med Åsa visar tydligt. Risker finns det definitivt och då tror jag att en av de enkla och påtagliga riskerna är att man säger/skriver något som man sedan ångrar vilket också kan vara nätmobbning.