Populära inlägg

torsdag 13 januari 2011

Lärplattformar

Olika lärplattformar verkar vara lite ”inne” och på tapeten. I kommunen där jag arbetar så pratas det mycket om att vi måste ha en plattform. Tyvärr verkar många inte riktigt förstå vad det är som behövs och vad vi ska använda den till, men att vi ska ha den är alla överens om. Eftersom informationen till oss vanliga anställda och framförallt bristen på information ifrån blivande användare är mycket begränsad och endast projektgruppen som säkerligen består av vanliga tjänstemän (som vanligt) så blir jag inte förvånad om plattformen som tillslut kommer på plats är katastrof eller i alla fall bristfällig för användarna, men dyr för kommunen.
För mig känns det viktigt att plattformen är användarvänlig och att den innehåller de funktioner som användaren behöver. Den ska även innehålla möjligheter till ombyggnad och utbyggnad om det visar sig önskvärt. Om den inte är användarvänlig så klarar jag mig bättre utan känns det som. Vid ett tillfälle för ett par år sedan hade vi en plattform på min dåvarande arbetsplats som verkligen var fel för det vi behövde den till så ingen använde den förutom till de uppgifter som chefen beordrade oss till. Vid dessa tillfällen innebar det dubbelarbete eftersom jobbet redan var gjort på annat sätt, men nu var tvunget att göras igen. Såg dock ganska bra ut för galleriet, chefen fick fina kommentarer av hennes chefer och vi betalade en massa pengar…
För mig som lärare (för yngre barn) skulle jag nog vilja ha med följande funktioner:
- Mail
- Annan kommunikationsmöjlighet med eleverna, för inlämning och utdelning av arbeten/uppgifter/info
- Portfoliomapp för elevernas arbeten
- Plats för och sökmotor för allehanda dokument, både mallar, arbetsplaner men även faktiska kursplaner och ”lagtexter”
- Plats för och sökmotor för planering av lektioner, tips och material att dela med sig av mellan kollegor
- Bra och enkel koppling till IUP och den ”dagliga utvärderingen”. Denna ska även kunna användas till skriftliga omdömen och för alla inblandade lärare. Möjlighet att stänga och öppna för att föräldrarna ska kunna få tillgång till den färdiga informationen, men inte till arbetsmaterialet.
- Möjlighet att kopiera och spara information på flera olika ställen
- Möjlighet att koppla på nya tjänster/program som för tillfället känns aktuellt i arbetet. Tex om vi använder oss av ett externt digitalt matteprogram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar