Populära inlägg

måndag 20 december 2010

PIM

Har funderat på vad det är jag studerar och varför. Pratade med en skolchef som sa "jaha, men det är ju som PIM". Hennes uttryck gjorde mig ganska förvånad. Vad då som PIM. Hur kan denna kurs vara som PIM? Enligt mig är PIM busenkelt och innehåller riktigt grundläggande saker som man själv bör behärska för att klara sitt jobb. Det som jag har sett om PIM är inte alls fokuserat på att tillämpa kunskaperna med eleverna, i vardagen, på jobbet.

Var jag så usel på att förklara eller har hon inte förstått PIM än? Någon som läst både denna kurs och PIM?

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du har helt rätt!

    PIM handlar om att lära sig verktygen. Vardagen och kursen i digital kompetens handlar om att använda dem och undersöka möjligheter och svårigheter/problem.

    Men det är klart att många små delmoment i kursen påminner om PIM och många andra kurser i hur man kan använda digitala verktyg - till exempel Stockholms stadsbiblioteks kurs-satsning på Sociala medier.

    Lycka till med dina studier! Det har varit kul att läsa lite om dina erfarenheter här på din blogg!

    SvaraRadera
  2. PIM är ingenting egentligen. Ingen som helst koppling till ksolan, utan makthavarna hoppas att vi lärare via PIM skall bli större och bättre användare av digitala medier, då menar de Power Point och Word och liknande. Programvara alltså. Handhavande. Kanske blir man lite mindre rädd för datorn då man tvingas använda den om man inte kan så pass mycket word redan, men är man då så rädd så tror inte jag man plötsligt börjar använda det i klass hur som helst. Det borde helt klart ligga något krav i PIM, att man skall göra detta varje månad och kunna visa resultatet vid en inspektion av rektorn eller liknande. Att använda diditala verktyg som här är mer en pedagogisk vinst tycker jag, iallafall för mig. Hur använder jag detta i skolan är liggande i mitt undermedvetna hela tiden. Det gjorde det inte i PIM direkt, men jag hade i och för sig passerat nybörjarnivån och PIMkunskaperna var inte svårt eller nytt. Det påverkar kanske mitt omdöme.
    Mer PIM- riktiat till lärarkunskaper. Då blir det bättre!

    SvaraRadera