Populära inlägg

lördag 4 december 2010

Välkommen Bloggen

Nu var det dags. Första bloggen och första inlägget däri.


Som jag ser det finns det många fördelar med att ha en blogg. Jag tror att många människor har ett behov att få skriva av sig, tala om vad de känner och få utlopp för ord och tankar. För vissa tror jag inte att det spelar någon roll om andra läser eller inte, de har nog bloggen mest som sin egen dagbok. För andra är det nog det faktum att andra läser som är själva ”grejen”. Att skriva och skapa något som andra läser och tar del av.

Ett viktigt användningsområde är att kunna dela med sig information till många på samma gång, vilket inte är lika lätt om man använder sig av brev, telefon, möten eller ens email. Ibland kanske man vill berätta för flera vänner samtidigt att resan gått bra, att man träffat någon spännande person, att bebisen mår bra eller att man klarat av något eller gjort något bra, spännande, intressant. Man kanske inte har tid eller ork att meddela alla intresserade det separat. Kanske har man inte heller lust eller möjlighet att ta emot all feedback på det man meddelat. Här är det enkelt med en blogg. Man skriver det man vill berätta och om någon vill kommentera så gör han/hon det och bloggaren kan läsa det vid passande tillfälle. Enkelt!

Jag har aldrig själv tidigare bloggat. Jag har läst några bloggar och kommenterat i kompisars bloggar, men aldrig själv varit den faktiske bloggaren. Verktyget känns än så länge enkelt och lättanvänt och jag tror och hoppas att det förblir så. Nu när jag tagit steget och skapat mig en blogg tror jag att jag kanske kommer att använda det i framtiden för att just meddela mina vänner och bekanta om saker på ett enkelt sätt. Men, vem vet, kanske hittar jag andra spännande användningsområden för det. Varför inte i mitt yrke som lärare? Det vore spännande! Någon som har något roligt tips som kan locka eleverna i skolår 4-5?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar