Populära inlägg

torsdag 20 januari 2011

Virtuella världar

Virtuella världar är något som jag endast träffat på i liten skala tidigare. Visst har jag sett det och testat det i spel, men det är inget som jag direkt har fastnat för. Tror inte att detta är något som är aktuellt för min arbetsplats, det kräver nog lite mer intresse både från mig och kollegorna. Eleverna skulle säkert gilla det. Tycker att det var ett rätt bra arbete som studenterna gjort om Harlem på 20-talet.
Det häftigaste bland virtuella världar som jag har provat är nog någon form av simulatorer. Då är man verkligen på plats i en annan värld, både syn, hörsel och känsel är där. Jättehäftigt! För er som ännu inte provat spel på denna nivå så rekommenderas det verkligen. Vet inte vart man hittar det på bästa stället i Sverige, men Disney world Florida har åtskilliga. Någon som har tips på platser i Sverige, gärna i Stockholm?

1 kommentar:

  1. Hej Jeanettan!
    Om du kommer till Tekniska museet i Stockholm så testa deras 4D studio, där de visar filmer som simulerar verkligheten, bland annat om universum och rymden som lite motsvarar det du upplevde på Disney World Florida.

    Själv har jag testat liknade simulatorer på Universal Studios och Disneyland i California flera gånger och det är en häftig upplevelse, fortfarande.

    På BETT-mässan i London denna vår visade de flera olika digital rumsom använde en speciell projektor samt mjukvara för att projicera på både golv och väggar samtidigt. Bilderna var interaktiva så passerade du dem eller höll handen över så hände olika saker,som på riktigt. Bland annat kunde du vara med om viktiga händelser under 2:a världskriget eller besöka människans inre. Inom en snar framtid kommer det att finnas stora möjligheter för dig som lärare att ta dina elever med på en digital resa i tid och rum - vad betyder detta för undervisningen? Vilken betydelse har visualisering för lärandet idag och hur kan det se ut i morgon?

    Man kommer ganska långt även med 3D tycker jag och numera finns det mycket gratismaterial i 3D på nätet som du kan använda i klassrummet om du har en projektor och en vanlig webbkamera att visa med. Har du t ex testat augmented reality ännu? Om inte, gör det!

    Varma hälsningar!
    Margareta

    SvaraRadera